Sabtu, 08 Oktober 2016

Mengenal Tembang Macapat "DURMA"

Assalamu'alaikum, Sugeng enjang...
Kesempatan pagi disertai hujan ini, bu Linna akan mengupas tentang salah satu tembang macapat yang ada disalah satu film Indonesia yang fenomenal yaitu "Kuntilanak". Tembang macapat tersebut adalah Durma.

Durma menurut sumber https://jv.wikipedia.org/wiki/Durma menerangkan bahwa tembang tersebut memiliki watak yang galak dan berani. Durma berasal dari kata mundur dari ma lima. Ma lima itu adalah madat, madon, minum, main, dan maling. Madat yang berarti candu atau narkoba, madon adalah bermain perempuan, minum adalah mabuk, main adalah berjudi, dan maling yaitu mencuri. Kelima hal buruk tersebut harus dijauhi.Selain itu, dalam filosofi yang pernah saya bahas sebelumnya dalam artikel macapat-dalam-filosofi-kehidupan, durma bisa juga diartikan berderma. Berderma yaitu bersedekah.

Sedangkan untuk pathokannya, durma memiliki 7 baris yaitu 12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a, 7i


Durma miturut  https://jv.wikipedia.org/wiki/Durma nerangake bilih tembang kuwi duweni watak galak lan wani. durma saka tembung mundur saka ma lima. Ma lima yaiku madat, madon, minum, main, lan maling. Durma ana ing filosofi tembang macapat kang nate dibahas uga duweni teges derma ateges sedekah.

Paugeran tembang durma yaiku guru gatra, guru lagu, lan guru wilangane kena diitung saka tuladha tembang durma ing ngisor iki.

Ingkang eling iku ngeling ana marang
sanak kadang kang lali
den nedya raharja
mangkono tindak ira
yen tan nggugu iya uwis
teka menenga
mung aja sok ngrasani

Miturut tembang ing dhuwur guru gatrane cacahe pitung larik (7) yaiku

12a

7i

6a

7a

8i

5a

7i

Tegese tembang durma ing dhuwur yaiku elinga iku eling marang sedulur kang kala-kala lali supaya karep urip tentrem, mangkono kang kudu ditindakake, yen ora gelem manut utawa percaya, ya uwis, menenga wae, nanging aja sok padha ngrasani.

Arti tembang durma di atas adalah ingatlah pada saudara yang terkadang lupa supaya bisa hidup tentram dan makmur, itulah yang harus dilakukan, tetapi jika tidak mau percaya, ya sudah, asal diam saja dan jangan sekali-kali membicarakan dari belakang.

3 komentar: